Stowarzyszenie Miłośników Kanału Elbląskiego

Kanał Elbląski

Kanał Dobrzycki - koniec I etapu remontu

W lipcu 2013 r. na Dni Zalewa miał przypłynąć statek  pasażerski, który utknął już na mieliźnie przed wejściem do kanału z Jezioraka. Załoga statku nie wierzyła we wskazania naszej mapy batymetrycznej z 2012 r.  Jachty żaglowe i motorowe przypływały do Zalewa, szczególnie po wybudowaniu EkoMariny respektując istniejące ograniczenia. Wszyscy czekali na  remont, który miał wkrótce się rozpocząć. Cierpliwi doczekali się :)

W dniu 31 sierpnia 2020 w RZGW Gdańsk dokonano otwarcia ofert na remont Kanału Dobrzyckiego [ etap I - 1500m; cały kanał 2600m]. 

Czytaj więcej: Kanał Dobrzycki - koniec I etapu remontu

DEBATA- Od Izby Historii do Muzeum Kanału Elbląskiego

W dniu 8 czerwca 2019 o godz.13:00  w Drulitach k/pochylni Buczyniec rozpoczęła się debata poświęcona przyszłości Izby Historii Kanału Elbląskiego a w szerszym kontekście całego Kanału Elbląskiego. W debacie uczestniczyło 80 osób w tym m.in.:
- Starosta Elbląski Maciej Romanowski
- Burmistrz Pasłęka Wiesław Śniecikowski
- sekretarz Miasta Olsztyn Stanisław Gorczyca
- przewodniczący Rady Miasta i Gminy Miłomłyn Tomasz Kasprzak
- sekretarz Związku Gmin Kanału Elblaskiego Cezary Wawrzyński
- 4 osobowa reprezentacja RZGW Gdańsk, której przewodził vice dyrektor Karol Rudomina
- liczna reprezentacja Narodowego Muzeum Morskiego i Towarzystwa Przyjaciół Narodowego Muzeum Morskiego
- reprezentacja Fundacji Otwartego Muzeum Techniki we Wrocławkiu,której przewodziłprof.Stanisław Januszewski
- liczna reprezentacja Klubu Krajoznawczego TRSOW z Tczewa
- bardzo liczna reprezentacja PTTK
- członkowie Towarzystwa Miłośników Ziemi Zalewskiej
- Danuta Sokołowska przedstawiciel Zespołu Parków Krajobrazowych Pojezierza Iławskiego i Wzgórz Dylewskich
- regionaliści Ryszard Kowalski i Lech Słodownik
oraz
rodzina Romana Klima i członkowie NAVICULI

 

Czytaj więcej: DEBATA- Od Izby Historii do Muzeum Kanału Elbląskiego

Izba Historii Kanału Elbląskiego w nowej odsłonie

Ponieważ obiekt zarządzany jest przez właściciela Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie prowizorycznie, poprzez coroczne użyczenie Żegludze Ostródzko-Elblaskiej i nigdzie nie można uzyskać informacji o ekspozycji dziś Stowarzyszenie Miłosników Kanału Elbląskiego NAVICULA, własnym staraniem i na własny koszt uruchamia witrynę, wkrótce wersja angielska i niemiecka.

https://www.ihke.pl/pl/

zapraszamy

Czytaj więcej: Izba Historii Kanału Elbląskiego w nowej odsłonie

Kanał Ducki - już oficjalnie

Kanał ma długość 900 metrów. Łączy jezioro Ruda Woda  z jeziorem Bartężek. Na całym odcinku kanał prowadzi przez teren leśny, a wysoko wznoszące się brzegi pogłębiają niesamowite wrażenie płynięcia w "zielonym tunelu". Z tego powodu nazywany był również Laubenkanal [z roślinnym dachem, jak w altance]. Ostatnio zgodnie z nomenklaturą RZGW Gdańsk, używano nazwy Kanał Bartnicki choć była to jedna z wielu używanych nazw.


 

Czytaj więcej: Kanał Ducki - już oficjalnie

Trasa Jerzego Jakuba Steenke - festyn w Miłomłynie

Dzięki zaangażowaniu wielu osób, połączeniu sił wielu podmiotów możemy w imieniu organizatorów i wszystkich partnerów, zaprosić Was na fantastyczny, całodniowy festyn w samym środku Kanału Elbląskiego. Przyczyną spotkania w dniu 30 czerwca w Miłomłynie są połączone uroczystości odzyskania praw miejskich przez Miłomłyn i otwarcie tematycznej trasy turystycznej na Szlaku Kanału Elbląskiego dedykowanej jego konstruktorowi i budowniczemu, Jerzemu Jakubowi Steenke.

Tego dnia nie zabraknie także innych atrakcji.        

  • uczestnicy uroczystości przejdą korowodem z rynku do śluzy prowadzeni przez orkiestrę dętą, która później wystąpi ze specjalnym koncertem.
  • dwa teatry amatorskie: Mozaika z Miłomłyna i Raban z Liksajn dokonają rekonstrukcji wydarzeń z dnia 28 października 1844 r - uroczystości , która rozpoczęła budowę Kanału Elbląskiego,
  • kajakowa Masa Krytyczna  to zaakcentowanie przez całą społeczność wodniaków rangi i atrakcyjności szlaku Kanału Elbląskiego,
  • kilkadziesiąt kajaków przygotowaliśmy dla spragnionych bliskiego kontaktu z wodą i poznania pętli wokół Miłomłyna; na dystansie nieco ponad 3 km pokonacie Wrota Bezpieczeństwa, śluzę i jaz,
  • dwa statki przez cały dzień będą do dyspozycji turystów chcących podziwiać ten szlak z takiej właśnie perspektywy,
  • specjalnie tego dnia do Miłomłyna przybędą Wikingowie z Truso, zwykle nie zapuszczają się tak daleko wgłąb lądu,
  • z grupą szantowo - folkową Męski Punkt Widzenia będzie można pobawić się bezpośrednio przed sceną lub pośpiewać przy żeglarskim ognisku na wyspie,
  • po wielu latach, w miejscu spalonego kina, reaktywujemy pierwotna funkcję tego obiektu,
  • pod czujnym okiem najlepszych fachowców, będzie można poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności z zakresu udzielania pierwszej pomocy; dla załóg jachtów, które wezmą udział w warsztatach całym składem przygotowaliśmy nagrody niespodzianki,
  • uroczystość sprzed blisko 200 lat zakończyła huczna zabawa, podobnie my chcemy zakończyć ten dzień.

Zachęcamy wszystkich do pobierania i udostępniania oficjalnego plakatu.

SERDECZNIE ZAPRASZAMY

Awaria pochylni Jelenie

Ubiegłoroczne problemy z pochylnia Oleśnica mocno dotknęły użytkowników ale również dyrekcje i pracowników RZGW Gdańsk. Dużym wysiłkiem organizacyjnym i finansowym przez cały sezon zimowy w maszynowniach wszystkich pochylni naprawiano i wymieniano co tylko się dało. Wszystkim zależało na tym aby uruchomić pochylnie w terminie. Niestety drobiazg popsuł cały plan przygotowany dosłownie w pocie czoła.

Podczas prób zauważono uszkodzenie korpusu wału głównego wału  , czyli miejsce przy kole zębatym współpracującym z wieńcem koła wodnego.  Element ten zablokował cały system. Wszyscy starają się aby usterkę usunąć jak najszybciej. Zamontowanie nowej części to tylko godzina ale jej wykonanie potrwa wiele dni. Poniżej uszkodzony element.

 

Uruchomienie pochylni planowane jest pod koniec czerwca. Cool

Czy Steenke nosił kaszkiet?

Kiedy ogłaszaliśmy wiosną 2014 r. w konkursie plastycznym na portret Georga Jacoba Steenke powierzyliśmy artystom wykreowanie wizerunku budowniczego Kanału Elbląskiego nie wiedzieliśmy nic. Żadna rycina czy opis nie podpowiadała nam nawet ogólnie jak wyglądał ten człowiek. Głęboko jednak wierzyliśmy, że informacje zainspirują badaczy do poszukiwań, które zaowocują szybką wymianą królującego dziś w Izbie Historii Kanału Elbląskiego obrazu Adama Chmielewskiego na prawdziwy wizerunek.

Dziś znów jesteśmy o krok bliżej w drodze do tego celu a to dzięki dociekliwości Ryszarda Kowalskiego, cenionego historyka, a jak sam o sobie skromnie pisze "kronikarza Kanału Elbląskiego".

Zapraszamy do lektury.

Czytaj więcej: Czy Steenke nosił kaszkiet?

Trasa tematyczna Georga Jacoba Steenke

Georg Jacob Steenke to projektant i budowniczy Kanału Elbląskiego. Trasa tematyczna jemu poświęcona to jeden z elementów Szlaku Kulturowego Kanału Elbląskiego. Ta niezwykle ważna postać regionu i epoki jest niedostatecznie znana. Trasa prowadzi do miejsc ściśle związanych ze Steenke. Wszystkie zostaną jednolicie oznakowane, a instalacje będą bezobsługowe, dostępne 24/7. Każda z instalacji będzie przygotowana w innej formie, a elementem spójnym będzie tylko osoba Steenke. Przedsięwzięciu dedykowana jest przestrzeń na naszym serwerze, do której będą kierowały kody QR. Treści prezentowane w poszczególnych punktach trasy oraz zawarte na poświęconej trasie stronie http://steenke.eu przybliżą tę personę w przystępny i atrakcyjny sposób.

Trasę utworzy w pierwszym etapie 5 punktów:

  1. Buczyniec [ekspozycja przy maszynowni, wystawy czasowe oraz multimedia IHKE]
  2. Małdyty [oferta poświęcona Steenke w Zajeździe pod Kłobukiem]
  3. Czulpa [port G. J. Steenke]
  4. Miłomłyn [miejsce rozpoczęcia budowy Kanału, km 0,00]
  5. Ostróda [bulwar nad jeziorem i ul. Steenke]

Kolejne punkty trasy są w przygotowaniu do realizacji w 2019 r.

Zadanie realizowane będzie na obszarze 5 gmin i dwóch powiatów przy udziale władz i społeczności lokalnych.
Nie możemy dzisiaj zdradzić wszystkich szczegółów.

Czytaj więcej: Trasa tematyczna Georga Jacoba Steenke 

Ta niedziela będzie wolna

Nowy termin dostarczenia części to 29 lipca.
     - Koło jest teraz odlewane i następnie będzie poddane obróbce mechanicznej. Jak dotąd nie ma żadnych przesłanek wskazujących na to, że termin ten nie zostanie dotrzymany - oznajmia rzecznik RZGW. Jeśli nowa część spełni wymagania techniczne, to zamontowanie nowego koła i przeprowadzenie odbioru technicznego to kwestia kilku dni.
     - Jest deklaracja, że ekipa montażowa będzie pracować w niedzielę, jeśli wystąpi taka konieczność - zapowiada Bogusław Pinkiewicz.

powyższy cytat pochodzi z artykułu powiązanego http://www.portel.pl/wiadomosci/wpuszczeni-w-kanal-czyli-pechowe-kolo-w-olesnicy/99414

Czytaj więcej: Ta niedziela będzie wolna

Pech to, nieudolnośc czy sabotaż

Przed kilkunastoma minutami RZGW Gdańsk wydał komunikat:

RZGW w Gdańsku informuje, że trwają czynności naprawcze na pochylni Oleśnica Kanału Elbląskiego. Podjęto je niezwłocznie po ujawnieniu awarii. Jednak dostarczona przez zewnętrznego wykonawcę, kluczowa część mechanizmu, nowe koło zębate, okazało się niezdatne do użytku. Wada ta ujawniła się podczas montażu części.

W zaistniałej sytuacji RZGW w Gdańsku prowadzi prace nad usunięciem usterki nowego koła. Przewidywany czas trwania tych prac to ok. 10 dni. Jednocześnie zdając sobie sprawę, że wszelkie usterki mechanizmów pochylni zagrażają bezpieczeństwu turystów, RZGW zażądał powtórnego wykonania koła, ponieważ nowe koło nie zostało odebrane od wykonawcy. Jeśli wystąpi konieczność oczekiwania na tę część, przedłuży to proces naprawy o pięć tygodni.

RZGW w Gdańsku wyraża ubolewanie z powodu niezawinionych z jego strony utrudnień w przeprawie prze Kanał Elbląski. Zapewnia, że dołoży wszelkich starań aby awaria trwała jak najkrócej, a wszelkie prace zostaną przeprowadzone z pełną świadomością tego, że od sprawności mechanizmów pochylni zależy bezpieczeństwo podróżnych.

http://gdansk.rzgw.gov.pl/index.php?mod ... =2,12,1093

Zanim nowe koło zostanie wyprodukowane trzeba ustalić kto zawinił i kto za to zapłaci, przecież nie zamawiający czyli RZGW. W proces produkcji zamieszane są trzy firmy, wątpię aby jedna z nich wzięła te koszty dobrowolnie. Tak więc czas montażu nowego koła to procedury odwoławcze i naprawa lub produkcja nowego a potem... to już po sezonie

Czytaj więcej: Pech to, nieudolnośc czy sabotaż

Oleśnica wkrótce ruszy

Dobiegają końca prace związane z awarią na pochylni Oleśnica. Nowe koło jest już montowane i już za tydzień, po dokonaniu odbioru przez TDT pochylnia powinna ruszyć. A co działo się w tym czasie?

Pierwsze dwa tygodnie to procedury wyboru wykonawcy i dokonania zamówienia w trybie awaryjnym oraz demontaż koła.
Na podstawie zdemontowanego koła wykonano model odlewniczy...

Czytaj więcej: Oleśnica wkrótce ruszy

Zmiana trasy rejsów Żeglugi Ostródzko-Elbląskiej

UWAGA!!! ZMIANA ORGANIZACJI REJSÓW NA TRASACH ELBLĄG-BUCZYNIEC ORAZ BUCZYNIEC-ELBLĄG

 W związku z komunikatem Nr 12/2017 Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku z dnia 27.04.2017 r. informującym o ZAMKNIĘCIU POCHYLNI OLEŚNICA na Kanale Elbląskim, Żegluga Ostródzko - Elbląska Sp. z o.o. w Ostródzie zmuszona jest do zmiany organizacji rejsów na trasach Elbląg - Buczyniec oraz Buczyniec - Elbląg.

 Zamiast trasy Elbląg-Buczyniec (około 5h) statek odbędzie trasę: rzeka Elbląg-Jezioro Druzno-Pochylnia Całuny w górę - Pochylnia Całuny w dół-Jezioro Druzno-rzeka Elbląg (około 5h). Godziny wypłynięcia statków rano nie ulegają zmianie. Rejsy popołudniowe mogą zostać opóźnione o około 30-45 min. lub w niektórych przypadkach pasażerowie będą dowożeni na rejsy do Buczyńca, a po zakończonym rejsie odwożeni do Elbląga.

Zamiast trasy Buczyniec-Elbląg (około 5h) statek odbędzie trasę: Pochylnia Buczyniec-Pochylnia Kąty w dół - Pochylnia Katy w górę- Pochylnia Buczyniec w górę-Jezioro Sambród-Buczyniec (około 5h). Godziny wypłynięcia statków nie ulegają zmianie.

Zmiana organizacji rejsów zostanie utrzymana do momentu otwarcia przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku pochylni Oleśnica.

 Za utrudnienia najmocniej przepraszamy!!!

Czytaj więcej: Zmiana trasy rejsów Żeglugi Ostródzko-Elbląskiej

Koło z powyłamywanymi zębami

Dla wszystkich użytkowników Kanału Elbląskiego w przededniu rozpoczęcia sezonu to KATASTROFA. Pochylnia Oleśnica [środkowa w systemie] nie została dopuszczona do ruchu przez Transportowy Dozór Techniczny. Powód - popękane jedno z kół zębatych maszyny wyciągowej co stanowi bezpośrednie zagrożenie wystąpienia katastrofy podczas eksploatacji.

tego przez jakiś czas nie zobaczymy

Czytaj więcej: Koło z powyłamywanymi zębami

Kanał Dobrzycki będzie oczyszczony

Miło mi poinformować, że zakończono procedury i wyznaczono termin wykonania prac konserwacyjnych Kanału Dobrzyckiego na czerwiec 2017 r. Dno kanału zostanie odmulone a brzegi umocnione. Po remoncie kanał nma osiągnąć ponownie standardy klasy Ia tzn. głębokość 1,5 m szerokość 12 m. jeden z zakrętów nie będzie spełniał wymogów tej klasy - promień osi szlaku zakrętu 90o  będzie dużo mniejszy od wymaganego minimum tj. 150 m.

Gdy już to nastąpi ojców sukcesu będzie wielu i wówczas poczytajcie sobie nasze archiwum:

Już we wrześniu 2011 sondowaliśmy Kanał Dobrzycki - więcej >>>

Czytaj więcej: Kanał Dobrzycki  będzie oczyszczony

Jak pracują pochylnie w 2016 r.

Eksploatacja pochylni Kanału Elbląskiego w roku 2015 była dość kontrowersyjna. na szlak wróciły, uprzednio rozproszone, cztery statki Żeglugi Ostródzko-Elbląskiej oraz dwa statki FHU Cyranka. Gdyby nie utrudnienia na zarośniętym przez ostatnie 3 lata jeziorze Piniewo ruch jednostek prywatnych armatorów byłby zdecydowanie większy. Wielu miłośników Jezioraka zdecydowała się na transport lądowy. A jak działały pochylnie?

Zgodnie z decyzją Transportowego Dozoru Technicznego gdy na pochylni pojawiał się statek białej floty, korzystający z pierwszeństwa przejścia, drugi wózek podróżował nieobciążony. Traciliśmy czas i wodę. Ponieważ w sezonie zimowym 2015/2016 maszyny przechodziły kompleksowy przegląd gwarancyjny, przed ich ponownym uruchomieniem zapytałem o tryb ich pracy w 2016 roku.

Czytaj więcej: Jak pracują pochylnie w 2016 r.

Eksploatacja pochylni Kanału Elblaskiego

Po wielu latach serce Kanału Elbląskiego jakim są niewątpliwie pochylnie doczekało się remontu generalnego. Maszyny ruszyły po 3-letniej przerwie w maju 2015 r. Zgodnie z wnioskiem RZGW w Gdańsku - Urząd Transportowego Dozoru Technicznego w Gdańsku wydał zgodę na eksploatację pochylni ale pod warunkiem obciążania wyłącznie jednego wózka. Takiemu ostremu egzaminowi poddano wyremontowane maszyny. W tych warunkach maszyna jest obciążona ponad nominalnie. Obecnie maszyny ponownie rozebrano i podlegają one szczegółowemu przeglądowi.

Zwróciliśmy się do TDT i RZGW z prośbą o rozważenie rozpoczęcia nominalnej eksploatacji pochylni, tak jak w okresie świetności tych urządzeń, szczegóły w piśmie i uzasadnieniu.

Od Wisły do Wisły - przewodnik dla wodniaków

W dniu 3 lutego 2015 r. w Elbląskim Ratuszu Staromiejskim odbyła się konferencja prezentująca działania dwóch Lokalnych Grup Działania - z Elbląga i Lubawy. Efekt działania blisko 60 osób to:

  • film,
  • przewodnik w wersji polskiej, angielskiej i niemieckiej
  • aplikacja mobilna
  • strategia działania podmiotów tworzących wspólny tzw. klaster

Wszystkie działania wzajemnie się uzupełniają tworząc spójny i przystępny produkt. Czas zapoznać się z nim.

Czytaj więcej: Od Wisły do Wisły - przewodnik dla wodniaków

Do UNESCO z Miłomłyna

 

Miłomłyn to najważniejszy ze świadków budowy Kanału Elbląskiego.
To tu 28 października 1844 roku rozpoczęto budowę Kanału Elbląskiego.
To tu znajduje się środek kanału , kilometr 0,00, skąd szlaki biegną do Elbląga, Ostródy i Iławy.
To tu dokładnie 170 lat później zaczyna się nowa, światowa historia Kanału Elbląskiego. Stąd bowiem, jako symbolu początku i trwałości kanału wysłano do UNESCO wniosek o wpisanie zespołu pochylni na listę światowego dziedzictwa.

 

czytaj więcej

Portrety G. J. Steenke prawie gotowe

Ogłaszając konkurs na portret G. J. Steenke nie spodziewaliśmy się, że spotka się on z takim zainteresowaniem ze strony twórców, partnerów tego projektu oraz mediów. Obecnie linki do informacji o konkursie umieszczone są na 117 stronach internetowych oraz nieznanej bliżej liczbie profili Facebook.
Minął właśnie termin nadsyłania zgłoszeń i wkraczamy w ostatni etap realizacji konkursu.
A teraz czas na garść informacji o konkursie, twórcach, organizatorach i partnerach.

 

Czytaj więcej: Portrety G. J. Steenke prawie gotowe

Strefy ciszy na Jezioraku

O obowiązujących strefach ciszy na Jezioraku rozpowszechniano wiele sprzecznych informacji. Postanowiliśmy sprawdzić u źródła jaki jest stan prawny w tym zakresie wystosowując kierowany do Starosty Iławskiego wniosek o udzielenie informacji publicznej. oto wyniki tych działań.

Pan Maciej Rygielski
Starosta Powiatu Iławskiego
ul. Andersa 2a
14-200 Iława

 N/3/2014

WNIOSEK

O UDOSTĘPNIENIE INFORMACJI PUBLICZNEJ

            Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112
poz. 1198, z późn. zm.) wnoszę o udostępnienie informacji w następującym zakresie:

  1. wskazanie na jeziorze Jeziorak oraz akwenach przyległych obszarów stanowiących strefy ciszy, z podaniem podstawy prawnej,
  2. wskazanie na jeziorze Jeziorak oraz akwenach przyległych obszarów, na których zakazany jest ruch jednostek
    z spalinowym napędem mechanicznym, z podaniem podstawy prawnej.

uzasadnienie

W dostępnych publikatorach brak jest informacji w zakresie objętych wnioskiem o udzielenie informacji publicznej.
Do 2012 r. na jeziorze Jeziorak znajdowały się znaki „strefa ciszy”, które zostały usunięte z powodu zlikwidowania tych stref lub zniszczenia znaków. Pojawiające się w mediach informacje w tym zakresie są sprzeczne i pozbawione podstaw prawnych. Uzyskane informacje zobowiązujemy się rozpowszechnić , w trosce o działanie w poszanowaniu prawa.
Odpowiedź proszę przesłać pocztą elektroniczną.

Czytaj więcej: Strefy ciszy na Jezioraku

Remont Kanału Elbląskiego - kolejny kroczek

Wszystkim użytkownikom Kanału Elbląskiego prowadzony remont się dłuży. Szczególnie doskwiera obecny etap, który podzielił szlak, odcinając jeziora Drwęckie, Pauzeńskie i Szeląg. Stan śluz był na prawdę zły. Marudzących pragnę poinformować, że gdyby nie remont śluza Mała Ruś zostałaby w 2014 r. wyłączona trwale z eksploatacji jako zagrażająca bezpieczeństwu użytkowników. Tak wyglądały śluzy przed remontem.


materiały archiwalne RZGW Gdańsk

Czytaj więcej: Remont Kanału Elbląskiego - kolejny kroczek

Kanał Dobrzycki - juz oficjalnie

O Kanale Dobrzyckim czytaliście już na naszej stronie już kilkakrotnie. Faktycznie zajmowaliśmy się kanałem bez nazwy albowiem ostatnia urzędowa nazwa to Weinsdorfer Kanal.
Tak (sic!), ten najstarszy kanał żeglowny od 1945 r. nie posiadał nazwy. Umknął uwadze autorom nazw nadawanych po wojnie zgodnie z rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24.10.1934 r. o ustalaniu nazw miejscowości. Nie objęła go ustawa z dnia 29.08.2003 r. o ustaleniu nazw miejscowości i obiektów fozjograficznych. Nie zwrócono na ten zabytek uwagi przygotowując rozporządzenie Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 14.01.2011 r. w sprawie uznania za pomnik historii Kanału Elbląskiego.

Nazwa używana potocznie przez żeglarzy nie widniała na żadnych oficjalnych mapach. Nazywany Kanałem Dobrzyckim, od pobliskich Dobrzyk, długo czekał… aż do 2013 roku. 

Czytaj więcej: Kanał Dobrzycki - juz oficjalnie

Kanał Elbląski !, co z tym kanałem?

Wszystkich użytkowników kanału, zarówno zawodowców jak i amatorów, jednoczy troska i głęboki niepokój o przyszły kształt Kanału Elbląskiego. Trwający remont pochylni to setki znaków zapytania. To zablokowane gdzieś jachty, które chcą przedostać się na "druga stronę". To być albo nie być dla białej floty uwięzionej w sezonie 2014 na podzielonych remontami odcinkach kanału. Na bieżąco śledzimy postępy prac, lub ich brak, dzielimy się swoimi troskami i wątpliwościami z RZGW Gdańsk.

Poniżej odpowiedź na dłuuuuuuuuuuuuuugą rozmowę telefoniczną z Panią Anną Cieśla, Kierownikiem Jednostki Realizującej Projekt - Kanał Elbląski.

Czytaj więcej: Kanał Elbląski !, co z tym kanałem?

Remont Kanału Elbląskiego - sezon II

Sezon I - rok 2012 -  zakończył się pełnym sukcesem. Wszystko co zaplanowano zostało wykonane zgodnie z harmonogramem. Krótki odcinek pomiędzy Śluzą Zielona a jez. Drwęckim wręcz wzorcowo, chciałoby się aby cały kanał tak wyglądał.

Sezon II - rok 2013 - przyniósł szereg niespodzianek, niestety mimo zapowiedzi bez pozytywnych, zaskakujących zwrotów akcji.

Niewątpliwym strzałem w 10 jest wykonawca remontu śluz. "BHE Dychów" czyli Budownictwo Hydro-Energetyka Dychów Sp. zo.o., to fachowcy "w każdym calu". Prace prowadzone na śluzach "Ostróda" i "Mała Ruś" przebiegają zgodnie z harmonogramem. Gdy pogoda nie była zbyt łaskawa nadrabiano zaległości pracując nawet w niedzielę. W ostatnich dniach września zamocowano napędy wrót oraz pasowano wrota śluz. Do wykonania zostały tylko prace porządkowe oraz czyszczenie awanportów obu śluz. Możemy być więc spokojni o remonty pozostałych śluz. Będą oddane do użytkowania w terminie.

Czytaj więcej: Remont Kanału Elbląskiego - sezon II

Z Krainy Kanału Elbląskiego - co z remontem kanału?

Kończy się kolejny sezon remontu Kanału Elbląskiego. Przypomnę, w roku ubiegłym firma "Inwestmel"  z Elbląga dokonała refulacji, czyli oczyszczenia koryta kanału, przywracając mu pełne parametry. Pisałem o tym w artykule - rewolucja w kanale.
Po obsuwie związanej z procedurą przetargową 11 stycznia 2013 r. podpisano umowę, a 1 marca na teren pochylni wkroczyła firma "Mostostal".
 Zgodnie z planem, również 1 marca, firma "Budownictwo-Hydro-Energetyka Dychów" rozpoczęła remont śluz Ostróda i Mała Ruś.
Od 1 września 2013 r. zostały zamknięte na czas remontu kolejne śluzy Miłomłyn i Zielona.
Ponieważ postęp prac ciekawi wszystkich użytkowników Kanału Elbląskiego skierowałem do RZGW Gdańsk następujące pytanie:

"Szanowny Panie ,
w nawiązaniu do rozmowy telefonicznej proszę o krótką informację dotyczącą remontu śluz Ostróda i Mała Ruś oraz pochylni. W witrynie naszego stowarzyszenia www.navicula.org.pl prezentujemy szereg informacji z Krainy Kanału Elbląskiego, w tym te niezwykle ważne dotyczące remontu Kanału Elbląskiego.
W najbliższych dniach chcemy umieścić kolejny artykuł poświęcony remontom, ilustrowany aktualnymi zdjęciami. Wobec powyższego proszę o krótką informację zawierającą;
- stopień zaawansowania prac, czy zgodnie z harmonogramem
- opis głównych prac (grupy) dotychczas wykonanych
- opis głównych prac pozostałych do wykonania w tym sezonie

Dla dociekliwych umieścimy link do odpowiedniej strony RZGW Gdańsk zawierającej zakres prac remontowych."

Czytaj więcej: Z Krainy Kanału Elbląskiego - co z remontem kanału?

C Z Ł O N K O W I E     W S P I E R A J Ą C Y

  ideal-service-g