Stowarzyszenie Miłośników Kanału Elbląskiego

Kanał Elbląski

Z Krainy Kanału Elbląskiego - rewolucja w kanale

Rok 2013 to prawdziwa rewolucja w kanale, remont rusza pełna parą, wiele miejsc będzie więc niedostępnych. Zamknięty przez cały sezon pozostaje odcinek pomiędzy pochylniami. Rzut oka na mapkę pozwoli uniknąć niespodzianek i zaplanować rejsy w tym sezonie. Odcinki zielone to te po remoncie, od razu je poznacie. Żegluga tutaj to sama przyjemność. Odcinki czerwone będą w tym sezonie całkowicie niedostępne.

Czytaj więcej: Z Krainy Kanału Elbląskiego - rewolucja w kanale

Kanał Elbląski - navigare necesse est !

11 stycznia 2013r w Gdańsku, w siedzibie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej  podpisano długo oczekiwaną umowę dotyczącą bardzo ważnego etapu rewitalizacji Kanału Elbląskiego. W imieniu inwestora, którym jest RZGW w Gdańsku, umowę sygnował dyrektor Andrzej Ryński. Wykonawcę, Mostostal Warszawa S.A., reprezentowali dyrektor Cezary Kondratowicz, dyrektor Robert Raczko oraz dyrektor Małgorzata Radomska.

Czytaj więcej: Kanał Elbląski - navigare necesse est !

Remont Kanału Elbląskiego rusza pełną parą

Choć część prac już wykonano, oczyszczenie kanału Duckiego i Karnickiego, to najbardziej oczekiwane nastąpi niebawem. Wokół remontu zrodziło się już szereg kontrowersji co do zakresu prac, przyjętych rozwiązań czy technologi. A jak będzie na prawdę?

Specjalnie dla Miłośników Kanału Elbląskiego RZGW Gdańsk przygotował rzetelną i kompletną informację. W załączonym dokumencie "Rewitalizacja Kanału Elbląskiego" znajdziecie wszystko czego potrzebujecie, a jeśli pojawią się pytania lub niejasności piszcie Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. . Na bieżąco zgłaszamy uwagi użytkowników kanału do osób bezpośrednio odpowiedzialnych za konkretne działania. Zapraszamy do lektury i szeroko rozumianej konsultacji społecznej projektu.

 

Kłody w kanale - optymistyczny finał

 

Członkom naszego Stowarzyszenia przydarzyła się w sierpniu niemiła przygoda. Szczęśliwie zakończona, dlatego przygoda ale mogło być naprawdę niebezpiecznie.  Artykuł czekał dość długo na publikację ale sprawa wymagała dogłębnego wyjaśnienia.
Tak zaczynała się relacja o rejsie, w którym nie brakowało nagłych zwrotów akcji, huśtawki nastrojów załogi, ogromnych emocji ludzi, których wspaniały mazurski wypoczynek przerwała kłoda w kanale niesiona przez burzę.

Czytaj więcej: Kłody w kanale - optymistyczny finał

Sondujemy Kanał Dobrzycki - ciąg dalszy

Kanał Dobrzycki to najstarszy polski kanał, wykonany w latach 1331-1334.  Dla przybyłych z Turyngii osadników z miasta Saalfeld był oknem na świat, spławiali nim swoje towary do Iławy i dalej do Gdańska. Przez 5 wieków dbano o drewnianą śluzę i 800 metrowy wówczas kanał, konserwując go pieczołowicie.

Po włączeniu Kanału Dobrzyckiego w 1886 r. w system Kanału Elbląskiego zachował on swą funkcję szlaku towarowego a w okresie międzywojennym XX w. spełniał także funkcję turystyczną. Co tydzień płynął z Iławy do Zalewa statek pasażerski, dysponujący 120 miejscami, zatrzymując się w Szałkowie, Jażdżówkach, Makowie, Siemianach, Wieprzu i Matytach.


fotografia udostępniona przez Towarzystwo Miłośników Ziemi Zalewskiej
Po wojnie, głównie z powodu ogromnych zniszczeń Zalewa, kanał stracił swoje znaczenie zarówno jako szlak handlowy jak i turystyczny. Przez ostatnie 60 lat kanał nie był odmulany. Gdyby nie garbarnia zalewska, zrzucająca swoje ścieki do jeziora Ewingi, przyroda zabrałaby kanał, pozostawiając wąską strugę pośród torfowiska.

Czytaj więcej: Sondujemy Kanał Dobrzycki - ciąg dalszy

Kanał Dobrzycki - mapa batymetryczna


Poniżej prezentujemy mapę batymetryczną Kanału Dobrzyckiego, z możliwością przeglądania w powiększeniu.

Oglądajcie uważnie, analizujcie, pobierajcie mapy a płynąc do Zalewa nie pytajcie "po co?" tylko "w czym możemy wam pomóc?"

A jak się dokładnie przyjrzycie, sami zobaczycie, że Kanał Dobrzycki ma 2600 m a nie jak podawała dotychczas Wikipedia a za nią inne źródła - 2400m, teraz linkuje do tej strony jako źródła. Gratulacje dla twórców mapy

Zezwalamy niniejszym na nieodpłatne kopiowanie mapy wyłącznie DO UŻYTKU NIEKOMERCYJNEGO. Mapę w wersji pdf można pobrać tutaj: w skali 1:5000 i 1:1000


Sondujemy kanał Dobrzycki

 

 

Z wielką radością pragnę poinformować o zakończonych właśnie testach batymetrycznych na kanale Dobrzyckim i jez. Ewingi.
Firma „Geoplan” ze Zgierza (członek NAVICULI) przy wsparciu technicznym firmy „Geotronics” z Krakowa prowadziła w dniach 6 – 9 września testy batymetryczne przy użyciu echosondy SonarMite sprzężonej z Trimblem SCS900.  W tym czasie (w czwartek cały dzień w deszczu) dokonano ok. 30 000 pomiarów na całym kanale Dobrzyckim oraz jeziorze Ewingi, na obszarze ograniczonym wschodnim brzegiem i południkiem 19o35’30”.  Obszar sondowania prezentuje mapka.

Czytaj więcej: Sondujemy kanał Dobrzycki

Mapa Kanału Elbląskiego

alt

To tu koncentrują się nasze działania.
Aby zobaczyć mapę w powiększeniu proszę najechać na nią kursorem.

Mapa pochodzi ze strony www.zegluga.com.pl

C Z Ł O N K O W I E     W S P I E R A J Ą C Y

  ideal-service-g