Stowarzyszenie Miłośników Kanału Elbląskiego

Kanał Elbląski - Zapraszamy do wspólnej podróży...

… po krainie Kanału Elbląskiego, wirtualnie, na naszej witrynie oraz w realu, po szlakach, nie tylko wodnych,
tego cudownego regionu.

Tym, z którymi od dawna żeglujemy obiecaliśmy, że  znajdziemy przestrzeń do wspólnego działania i oto ona.
Myślę, że działając aktywnie jak dotąd ale w NAVICULI odnajdziemy pomysły jeszcze nie wymyślone, zakątki dotychczas nie odwiedzane, piosenki dotychczas nie zaśpiewane i największy skarb – przyjaźń znanych i nieznanych dotychczas.

Zapraszamy do aktywnego uczestniczenia we wszystkich formach naszego działania a możliwości będzie wiele
aby zrobić coś dla siebie i dla innych.
Jeśli nie możesz wspomóc nas osobiście prosimy o wsparcie finansowe, dane do przelewu w zakładce Kontakt.

 

Kanał Ducki - już oficjalnie

Kanał ma długość 900 metrów. Łączy jezioro Ruda Woda  z jeziorem Bartężek. Na całym odcinku kanał prowadzi przez teren leśny, a wysoko wznoszące się brzegi pogłębiają niesamowite wrażenie płynięcia w "zielonym tunelu". Z tego powodu nazywany był również Laubenkanal [z roślinnym dachem, jak w altance]. Ostatnio zgodnie z nomenklaturą RZGW Gdańsk, używano nazwy Kanał Bartnicki choć była to jedna z wielu używanych nazw.


 

Czytaj więcej: Kanał Ducki - już oficjalnie

Żegluga i Kanały Żeglowne Dawnej Rzeczypospolitej

 Cezary Wawrzyński: żeglarz, samorządowiec, społecznik i historyk z zamiłowania; inicjator i autor wniosku o wpisanie Kanału Elbląskiego na listę UNESCO. Człowiek. który o kanałach wie absolutnie wszystko po raz kolejny chce podzielić się tą wiedzą z nami. Po książkach opisujących Kanał Elbląski i żeglugę na nim, wyznaczających dzisiaj kanon wiedzy dla wszystkich miłośników tego kanału, otrzymujemy obszerne dzieło.

Żegluga i Kanały Żeglowne Dawnej Rzeczypospolitej to obszerne [ponad 300 stron] dzieło ukazujące obecny stan wiedzy o kanałach i zdolności żeglugowej Rzeczypospolitej w aspekcie handlowym, militarnym i... nieco lżejszym traktowaniu tego tematu. To pozycja, którą absolutnie każdy  powinien mieć w swojej biblioteczce.

 

 

Czytaj więcej: Żegluga i Kanały Żeglowne Dawnej Rzeczypospolitej

Steenke prawdziwy

Każdemu wielkiemu odkryciu nieodłącznie towarzyszy przypadek lub jak kto woli szczęścia łut.Tak było i teraz gdy został odkryty, z dawna oczekiwany, wizerunek Georga Jacoba Steenke. Dokonał tego elbląski historyk Lech Słodownik.

Dziennik Elbląski był szybszy więc aby się nie powtarzać przedstawiam tę relację.

Wkrótce więcej o historii poszukiwań wizerunków twórców Kanału Elbląskiego.

BOATSHOW I Złoty Dzwon Polskiego Związku Żeglarskiego

Podczas 20 edycji Targów Żeglarstwa i Sportów Wodnych BOATSHOW, odbywających się w dniach 9 - 11 listopada w Łodzi prezentowana była oferta grupy pasjonatów skupionych w przedsięwzięciu pn. Gościńce Kanału Elbląskiego i Jezioraka.

Czytaj więcej: BOATSHOW I Złoty Dzwon Polskiego Związku Żeglarskiego

Światowe Dni Turystyki w Ostródzie

               

 Światowe Dni Turystyki w województwie warmińsko-mazurskim obchodzono w dniach 28-29 września w Ostródzie. Wojewódzkie Obchody Światowych Dni Turystyki w Ostródzie rozpoczęły się w piątek, obradami Rady Naukowo-Programowej Szlaku Kulturowego Kanału Elbląskiego na ostródzkim zamku. W godzinach popołudniowych, również na zamku, dokonano oficjalnej inauguracji tego święta, podczas której wyróżniono najbardziej aktywnych przedstawicieli branży z całego regionu honorowymi odznakami „Za zasługi dla turystyki” - nadanymi przez Ministra Sportu i Turystyki. W bieżącym roku ta zaszczytna odznaka trafiła m.in. do Wiceprezeski Zachodniomazurskiego Stowarzyszenia Przewodników – Pani Alicji Czerniawskiej. Sławomira Dylewskiego - Prezesa Stowarzyszenia Miłosników Kanału Elbląskiego i Tadeusza Markosa- pracownika Zespołu Parków Krajobrazowych Pojezierza Iławskiego i Wzgórz Dylewskich. Oficjalne uroczystości turystycznego święta w Ostródzie, w których wzięło udział ponad stu przedstawicieli branży i samorządu z całego województwa, zakończyły się debatą nt. przyszłości turystyki w obliczu cyfrowej transformacji. Po debacie uczestnicy uroczystości udali się na Plac Tysiąclecia, gdzie od godz. 15:00 odbywał się jarmark rzemiosła i produktów regionalnych oraz występy zespołów artystycznych, m.in., „Młodych Jodeł”, „Ostródzian” i grupy folklorystycznej z rejonu Równe z Ukrainy.

 

Czytaj więcej: Światowe Dni Turystyki w Ostródzie

Nowa przystań w Małdytach

 

W Małdytach znów będzie przystań, jakże inna od poprzedniej. Drogę do sukcesu otworzyło przejęcie nabrzeża od PKP.  Dzięki kilkuletnim staraniom Wójta Gminy Małdyty Marcina Krajewskiego, w tym osobistym negocjacjom z RZGW Gdańsk i Konserwatorem Zabytków, powstanie nowoczesna przystań dla wszystkich wodniaków.

Czytaj więcej: Nowa przystań w Małdytach

Jak powstał Zalewski Zegar?

Zegar słoneczny równikowy, oparty na symbolu pochylni czyli kole zwrotnym miał być pierwszym obiektem planowanej Trasy Steenke. Wzorowaliśmy się na zegarze znajdującym się w Akademii Górniczo Hutniczej w Krakowie. Tam wykorzystano koło maszyny wyciągowej jednej z kopalń. Niestety zdemontowane w czasie remontu pochylni koło zostało przez wykonawcę pocięte i zezłomowane. A miało być tak pięknie...

Czytaj więcej: Jak powstał Zalewski Zegar?

Trasa Steenke - zegar zwrotnikowy w Zalewie.

Zalewo jest niezwykle silnie związane z Kanałem Elbląskim. Już pierwsza osada oparta była o brzeg jeziora Ewingi, które w 1334 r. połączono z Jeziorakiem. W ten sposób powstał Kanał Dobrzycki, najstarszy kanał żeglowny na obecnych ziemiach polskich. Jedna z pierwszych XIX-wiecznych koncepcji połączenia wodnego Iławy z Elblągiem przewidywała, że Kanał Dobrzycki będzie początkiem drogi wodnej poprowadzonej przez rzekę Dzierzgoń i jezioro Druzno. Z uwagi na słabe oddziaływanie ekonomiczne i obawy właścicieli ziem przyległych do planowanego kanału projekt nie wyszedł poza fazę koncepcji. Już w 1845 r. wyremontowano śluzę w Dobrzykach i Kanał Dobrzycki włączono w system budowanego Kanału Elbląskiego. W 1862 r. zlikwidowano śluzę zrównując poziomy jezior Ewingi i Jezioraka, zyskując połacie żyznych łąk.

Czytaj więcej: Trasa Steenke - zegar zwrotnikowy w Zalewie.

Trasa Steenke - na styku epok

Przybyli na uroczystość goście mieli wrażenie, że czas się cofnął o dwa stulecia. Połączone w działaniu grupy teatralne Mozaika z Miłomłyna i Raban z Liksajn odtworzyły uroczystość rozpoczęcia budowy Kanału Elbląskiego z dnia 28 października1844 r.

Czytaj więcej: Trasa Steenke - na styku epok

Mapa Georga Jacoba Steenke

W lipcu 1862 r. Léon Saunier – elbląski księgarz i wydawca, oferował w swojej księgarni przy Starym Rynku mapę kanału autorstwa Steenkego. Kolorową mapę zaprojektowaną i narysowaną przez budowniczego kanału wydrukował w Królewcu zakład litograficzny Gebrüder Schamberg. Nosi ona tytuł „Karte der Elbing-Oberländischen Canals zwischen den Städten Elbing, Liebemühl, Osterode, Dt. Eylau u. Saalfeld“. Ma wymiary 63x97 cm. Oprócz kartusza z nazwiskiem „George J. Steenke” i rokiem wydania - 1862 oraz legendy zawiera także krótki opis szlaku wodnego i jego profil podłużny.

Mapę wykonano w skali około 1: 77 000 i w orientacji wschodniej, czyli z lewej strony mamy miasto Elbląg, a Ostródę z prawej tj. odwrotnie niż na mapach z lat 1861 i 1863. W tym miejscu można dodać, że tę wcześniejszą opublikowano w czasopiśmie „Zeitschrift für Bauwesen” z 1861 r. a obecnie podświetlona z oznaczonymi różnokolorowymi lampkami śluzami i pochylniami zdobi Izbę Historii Kanału Elbląskiego na pochylni w Buczyńcu. Drugą zaś zamieszczono w książce „Der Elbing-oberländische Canal und seine geneigten Ebenen” (Kanał Elbląsko-Oberlandzki i jego pochylnie) wydanej w 1863 r. przez gdańskiego drukarza i wydawcę Alberta Wilhelma Kafemanna.

Stowarzyszenie Miłośników Kanału Elbląskiego NAVICULA wraz z Zajazdem pod Kłobukiem wydaje reprint tej mapy wzbogacając ją o unikatowe informacje i ilustracje zamieszczone na rewersie. Przygotowaliśmy ją jako klasyczną mapę  składaną 3 x 8 , z tekstem w wersjach: polskiej, niemieckiej i angielskiej. Ponadto oferujemy mapę jednostronną, jako obraz [960 x 680], dystrybuowaną w tubach.

Reprint przygotował zespół w składzie:

Tekst: Ryszard Kowalski, Sławomir Dylewski
Wybór ilustracji i materiałów archiwalnych Ryszard Kowalski
Tłumaczenie z języka niemieckiego Grzegorz Raciborski
Opracowanie graficzne: Joanna Kowalska, Sławomir Dylewski
Skład Joanna Kowalska
Tłumaczenie na język niemiecki: Grzegorz Raciborski, Anna Knepka
Tłumaczenie na język angielski: Anna Dylewska

Wydawca
Zajazd pod Kłobukiem,14-330 Małdyty, Zamkowa 11, tel. 89 758 61 25, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Wydanie I, Małdyty 2018
© Copyright by Ryszard Kowalski, 2018
©Copyright by Zajazd pod Kłobukiem, 2018
Przygotowanie materiałów do druku: Stowarzyszenie Miłośników Kanału Elbląskiego  NAVICULA, www.navicula.org.pl
Druk: Colours Factory Sp. z o.o. 64-920 Piła, ul. Wypoczynkowa 13

 Mapa dostępna jest dla nabywców hurtowych i indywidualnych u wydawcy.

Oryginał mapy Steenke znajduje się w zbiorach Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Bydgoszczy – sygn. C IV 557.  

 

Krótko o kanale Elbląskim, mapie i Trasie Steenke w TVP Olsztyn

http://olsztyn.tvp.pl/37936531/4718-cz2
od 37:37

C Z Ł O N K O W I E     W S P I E R A J Ą C Y

  ideal-service-g